Niemal każde przedsiębiorstwo dąży do tego, aby maksymalnie obniżyć koszty promocji. Ulotki, broszury, reklamy w prasie, bilbordy – to wszystko kosztuje majątek, a może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Tradycyjne formy marketingu stały się na tyle powszechnie, że przestały przynosić wymierne zyski. Z każdej strony jesteśmy atakowani nachalną promocją produktów i usług, które nas nie interesują. Posiadając własne przedsiębiorstwo musimy postarać się o wiele bardziej, aby przyciągnąć odbiorców. Wbrew pozorom nie jest nam do tego potrzebny wysoki budżet. Email marketing to niedroga, a zarazem prosta i szybka metoda na zwiększenie zainteresowania marką. Ważne jest, aby akcję marketingową przeprowadzić z głową.

Pozyskanie kontaktów w legalny sposób

W email marketingu podstawą jest baza danych. Są to adresy mailowe, na które będziemy przesyłać przygotowane materiały. Oczywistym jest, że nie mogą być to przypadkowe osoby, gdyż mogą one uznać nasze wiadomości za spam. Właśnie dlatego ważne jest, aby targetować odbiorców. Wszystko zależy od naszych indywidualnych potrzeb. Sklepy internetowe powinny postawić na targetowanie behawioralne. Dobrze jest, aby maile trafiły do osób, które faktycznie preferują zakupy online. Oczywiście asortyment sklepu musi być zgodny z upodobaniami. Nie ma sensu wysyłać nastolatkom ofert z nowymi samochodami. Mężczyzna raczej nie będzie zainteresowany ubraniami dla kobiet. Takie wiadomości po prostu pozostaną niezauważone i nieodczytane, co nie działa na naszą korzyść.

Jeśli nasza baza danych będzie wysokiej jakości, to możemy nawet kilkakrotnie zwiększyć zyski. Jak tego dokonać? Najlepszą, a zarazem najdłuższą drogą jest samodzielna budowa sieci kontaktów. Otrzymując maile możemy lepiej nimi zarządzać, dzięki czemu stworzymy unikatową bazę danych, która w stu procentach będzie odpowiadać naszym potrzebom. Z pewnością takiej sieci kontaktów nie odkupimy, ani nie wynajmiemy.

Wiadomym jest, że osobom, które dopiero zaczynają przygodę z email marketingiem ciężko będzie stworzyć bazę danych. Dobrze jest na początek pozyskać adresy z zewnątrz. Z kupna lub dzierżawy możemy zrezygnować w momencie, gdy nasza własna baza będzie gotowa.

Sposoby na budowę skutecznej bazy danych

Budowa własnej sieci kontaktów może odbywać się na wiele sposób. Dobrze jest połączyć kilka różnych metod, tak aby osiągnąć, jak najlepsze rezultaty. Podczas pozyskiwania adresów mailowych możemy jednocześnie budować nasze relacje z klientami, co również jest bardzo ważne.

Adresy możemy pozyskać poprzez konkursy. Jest to sposób na to, aby w krótkim czasie pozyskać dużą ilość odbiorców. Nie jest to jednak tak dobra metoda, jak mogłoby się wydawać. Istnieje duże ryzyko, że nie przyciągniemy osób, które naprawdę są zainteresowane naszą ofertą. W sieci jest wielu „konkursowiczów”, którzy udzielają się tylko po to, aby zgarnąć darmowy upominek. Nierzadko tacy użytkownicy posiadają osobne skrzynki mailowe, które służą wyłącznie do konkursów. Często zakładają oni również konta na chwilę, aby usunąć je po ogłoszeniu wyników. Oczywiście tą metodą przyciągniemy również potencjalnych klientów. Być może osoba, której nie udało się nic wygrać będzie na tyle zaintrygowana naszym produktem, że zdecyduje się na jego zakup.

Innym sposobem na gromadzenie danych są ankiety. Oczywiście nie powinny być to rozbudowane kwestionariusze, gdyż takich z pewnością nikt nie będzie chciał wypełniać. Najlepiej, aby ankieta miała formę mini-quizu, który przyciąga swoim designem. Nie powinien być on zbyt skomplikowany. Dobrze jest umieścić w nim jedno lub maksymalnie kilka pytań. Ankietowanie musi mieć formę zabawy.

Dane można także zdobyć poprzez korejestrację, czyli wypełnienie formularza kontaktowego dla innego reklamodawcy. Zwykle na końcu takiego formularza znajduje się dodatkowe pytanie np. „Czy masz ochotę na jeszcze więcej gorących promocji?”. Podobnym sposobem jest kosponsoring, czyli wszystkim dobrze znana zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych. Owszem, tym sposobem można bezproblemowo zyskać nowe adresy, jednak ich jakość nie będzie znajdować się na najwyższym poziomie.
W ostatnim czasie największym zainteresowaniem cieszy się tzw. content marketing. Oferujemy naszym potencjalnym klientom darmowy upominek, który zostanie przesłany na maila. W ten sposób zyskujemy adres (oraz zgodę na jego wykorzystywanie). Gify dla odbiorców mogą mieć różne formy np. poradnika, e-booka, infografiki itd.

Jak sprawdzić skuteczność email marketingu?

Email marketing jest tani, jednak nie darmowy. Każdą, nawet najmniejszą kwotę musimy wydawać rozsądnie. Istotnym jest, aby cały czas kontrolować skuteczność podejmowanych działań. Nawet, jeśli kilka miesięcy temu baza kontaktów przynosiła zadowalające efekty, nie oznacza tego, że będzie tak zawsze. Musimy stale pozyskiwać nowych odbiorców, a także aktualizować przesyłane treści. Tylko w taki sposób będziemy atrakcyjni dla potencjalnych klientów. W tym celu dobrze wspomóc się profesjonalnym narzędziem, dzięki któremu będziemy mieć dostęp nie tylko do danych statystycznych, ale również jakościowych. Powinniśmy analizować skuteczność naszych działań, tak aby w przyszłości stworzyć jeszcze lepszą ofertę.

Jednym z narzędzi jest MailWizz. Jego koszt wynosi 54 dolary – płacimy tylko raz, bez względu na intensywność użytkowania narzędzia. Nieznacznym utrudnieniem jest to, że wymaga ono instalacji oraz konfiguracji na własnym serwerze. Mamy możliwość skorzystania z serwerów zewnętrznych (Amazon SES), jednak generuje to dodatkowe koszty.

Podobnym narzędziem jest FreshMail. Jest ono równie funkcjonalne, co poprzednie, jednak zasady użytkowania są nieco inne. Przede wszystkim opłata generowana jest za każdą wysłaną wiadomość lub dodany kontakt. Narzędzie bazuje na serwerach zewnętrznych, więc odpada problem instalacji oraz konfiguracji. Dla wielu osób jest to spore ułatwienie – niektórzy wolą zapłacić więcej, aby uniknąć konieczności samodzielnej konfiguracji. Każdy powinien sam sobie odpowiedzieć, która opcja jest dla niego lepsza.